Codekraken (groep 7-8)
Categorie Projecten 4 - 12 jaar
Groep Groep 7, Groep 8
Tags digitale geletterdheid leesbevordering
Prijzen
  • Prijs € 256,84
  • dBoS prijs 2 uur + € 128,56
Terug

Codekraken (groep 7-8)

Dit project is opgezet rond het boek Escape Game van Maren Stoffels.
Trigo kan niet wachten tot de nieuwe escape room in zijn stad opengaat. Daarom daagt hij zijn vrienden uit: inbreken in de escape room om deze alvast te testen. Eenmaal binnen gaat de deur dicht en niet meer open. Er is maar één manier om eruit te komen: alle puzzels oplossen en de uitgang vinden.

In dit project worden de leerlingen ook opgeleid tot codekrakers.

Bij de start van het project begint de leerkracht met het voorlezen van het boek. In de daarop volgende weken leest de leerkracht het boek helemaal voor.

Wanneer het boek uit is, komt de lees-/mediacoach in de klas. Zij heeft een aantal escapekisten bij zich. De leerlingen proberen deze te openen met behulp van codes.
De leerlingen oefenen eerst in het kraken van codes.
Vervolgens spelen zij in een quiz over het voorgelezen boek. De antwoorden hiervan hebben ze nodig om de kisten te openen. Welk groepje kraakt als eerste de code?
Deze afsluiting duurt ca. 1 uur.

Reactie leerling:
Het boek 'Escape Game' was echt super leuk! Is er ook een vervolg van?

Geen projecten meer beschikbaar voor het huidige schooljaar.